Digital kompetanse i engelsk på videregående nivå.

OK, her kommer noe tanker rundt den engelske læreplanen, som jeg må innrømme er “obligatoriske tanker”, dvs vi som tar kurset er bedt om å blogge om dette. For å være mer presist, så skal jeg ta opp følgende spørsmål:

Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag – og hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?

Av de 22 kompetansemål i engelskfaget kan de alle fleste jobbes med innenfor en digitale arena. På grunn av dette, og med hensyn til at alle elever her på skolen har bærbar PCer, er det ikke ofte at elever har timer med meg uten at de blir bedt til å bruke PC. Samtidig, når man leser kompetansemålene nøye, så er krav om bruk av IKT i engelsk overraskende lite. Det er bare 2 mål som nevner digitale verktøy uttrykkelig, nemlig at eleven skal kunne:

bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte

og

produsere sammensatte tekster i digitale medier

Valg av digitale hjelpemidler i engelsk er så bredt og utvidet at det kan være vanskelig å la være å prøve noe nytt hver eneste uke. Det kunne gjøre timene mer spennende, men for mange ulike verktøy kan bidra til at elever blir forvirrete, og mister fokus på hovedmål som er jo å forbedre engelsk ferdigheter.

Et hjelpemiddel som jeg har satset på mye i de siste måneder er en webside som heter Quizlet. Elevene blir bedt om å lage eget konto, og så får de beskjed om å melde seg inn på den relevante gruppen. Jeg har opprettet grupper til hvert linje og nivå (Vg1 elektro, Vg2 Design og håndverk osv). Her finner elever glose fra tekster i lærebok, som jeg har lagt inn. Her ser du mitt “dashbord“, hvor alle gruppene mine er samlet. Høres det ut som mye arbeid? Ja, det tar litt tid, men for den ene så bruker vi den samme læreboken år etter år (og dermed kan alt som er lagt inn in Quizlet også brukes om igjen), og for den andre så får man mye for arbeidet – ved å legge inn et gruppe ord får elever jobbe med å lære seg ord på fem ulike måter. Det virker at de fleste elever trives med å bruke Quizlet, som brukes før vi leser en ny tekst for å øke forståelse for teksten.

Så er det CD-ord, et kjempenyttig verktøy som jeg har vært altfor dårlig til å dra full nytte av. Det er kjøpt elevlisens til alle elever her, og vi har hatt kursing i bruk av programvare. Da er det ikke noe i veien for at jeg skal bruke det i timer, bortsett for manglende tid. Jeg kom endelig i gang med CD-ord for en uke siden med to VG1 klasser. Først viser jeg klassen en oversikt over programvare. Med CD-ord får du ordforslag når du først begynner å skrive et ord. Du kan også få opplesning, av tekst du skriver og tekster fra nettet med mer. Dette fungerer på både norsk og engelsk (samt tysk). Deretter ble elever bedt om å skrive en kort tekst, lagre den som lydfil og høre nøye på den før den ble levert. Tanken er at vanlig feil som kan være vanskelig å oppdage på papir (forskjell mellom were and where, with and whit osv.) kan lettere oppdages når elever kan også høre på det de har skrevet.

Så det var et par digitale hjelpemidler. Når det gjelder sammensatte tekster har jeg vært lite kreativ, og har brukt stort sett god gammel powerpoint som en del av oppgave hvor elever fremfører om et tema fra programfag eller nyheter. Jeg vet at det er mer spennende måter man kunne velge for å dekke målet, som for eksempel å be elever om lage egne videoer eller glogster. En ting jeg har brukt litt er Camstudio, som tar opp alt som er på skjerm samt lyd. Så elever kan f.eks lage en powerpoint og så bruke CamStudio til å lage en liten video med powerpoint samt deres kommentar.

Til sist var det et spørsmål til:

Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? Hvordan – tilfelle ja på spørsmålet?

Svaret er ja, det har vi gjort, i hvertfall for engelsk. Alle lærere som underviser i engelsk satt sammen, vi ble delt i grupper og vi drøftet kometansemål sammen, og hva skulle til for å få lavt, middels og høyt kompetanse. Så sendte gruppene hvert sitt forslag til språkansvarlig, som laget et word dokument. Vi hadde kanskje hatt nytte av OneNote eller et annet verktøy som ga oss mulighet til å jobbe på et dokument samtidig, men så langt hadde vi ikke kommet.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Digital kompetanse i engelsk på videregående nivå.

  1. ola says:

    Den virtuelle verden er mye større enn den reelle, ser det ut til. Den er iallefall svært uoversiktlig. Det dukker heile tida opp nye programmer og nye medier som vi “bør” bruke. Det forutsetter at vi lærer oss å bruke stadige nye redskaper før vi krever at elevene skal bruke dem. Og det har vi jo ikke sjans til. Og da opplever jeg at det er lett å gi opp, å bruke det virtuelle kaoset som begrunnelse for å fortrenge sider ved IKT som læringsverktøy. Det opplever jeg som et dilemma, for i skolen mangler vi fagmiljø som kan hjelpe oss med å lage tilgjengelige oversikter over hva vi kan ha nytte av og samtidig sørge for at vi lærer å beherske mediene. NDLA er et forsøk på å hjelpe oss, jeg er klar over det, men jeg opplever delvis NDLA som et virtuelt anarki. Det kan skyldes mangel på opplæring, og det håper jeg å kunne bøte på på IKT-konferansen på Kongsberg i neste uke. Men jeg har sjekka deltakerlista, og det er ikke mange av oss på dette studiet som skal være med der. Og jeg er sterkt i tvil om skolene har noen egentlig strategi for hva og hvordan slike konferanser skal brukes til intern kompetanseheving.

  2. Shona Campbell says:

    Jeg synes at du er dyktig til bruke en del av de mange mulighetene som fins i forhold til arbeid med digital kompetanse og digitale ressurser! Du er en inspirasjonskilde.
    Innenfor engelskfaget blir det nesten for mye å velge mellom. Et luksusproblem kanskje, men absolutt en utfordring i forhold til hva vi skal satse på.

    Jo mer jeg leser om hva digital kompetanse egentlig innebærer , innser jeg at jeg har langt igjen før jeg kan anses for ha noe kompetanse i dette feltet. Jeg ville tro at det er kanskje flere enn meg i denne kategorien..( men de leser vel ikke slike blogger…)
    Jeg føler at man skal følge godt med og har tid, pågangsmot, en del teknisk innsikt og ikke minst en genuin interesse for dette område for å kunne lykkes. I hvilken grad alle lærere har det, kan og burde diskuteres. I så fall, hvem sitt problem blir det? Elevens? Skolens? Samfunnets?
    Alle lærerne vet at digital kompetanse har blitt lagt til som en av det 5 grunnleggende ferdigheter, men jeg ville påstå at den har nok ikke fått det fokuset og oppfølging den fortjener for å kunne oppfylle intensjonene.

Leave a Reply

