Å følge flere blogger

På kurset er det meldt inn 29 deltakere, og alle skal skrive hver sin blogg. Da er det greit å kunne ha oversikt over bloggene, for å vite hva hver enkelt skrive om, og for å kunne kommentere og oppmuntre våre medbloggere. Sånn jeg har forstått det, er det å kommentere, drøfte og reblogge en viktig del av web 2.0 – vi ikke bare leser på nettet, men vi bidrar til det som er skrevet og påvirker folk til å utvikle tankene og skrive mer.

For tiden, har jeg fire mulige måter å komme inn på kursdeltakeres blogger.

  • Netvibes, beskrevet av Wikipedia som “en flerspråklig personaliserbar startside eller personlig portal”. Jeg bruker dette som en ‘feed-leser’, det kan sikkert brukes til mye mer også. Poenget er at man trenger ikke å åpne en blogg for å få vite om det er kommet et nytt innlegg; med en feed-leser har du oversikt over alle blogger som du leser.

  • Speed dial. Her får man se små bilder av blogger (samt andre nettsider), bildene er “visuelle bokmerke”. Du kan se sidene uten å åpne dem, og når du ønsker å besøke en side er det bare å klikke på et bildet. Dette bruker jeg som en del av Firefox, men det var trolig Opera som først kom med idé. Google Chrome har en lik utvidelse, men om du kan få speed dial til Internet Explorer vet jeg ikke.

  • Linker fra min blogg. På høyre side ser du en liste som heter “IKT i læring – kursdeltakere”. Når jeg først oppdager at noen har lagt ut en ny blogg, så lager jeg en link. Enkelt og greit.
  • Fra It’s Learning. Vi har blitt bedt om å lage en link til en felles mappa, og skal etterhvert kommentere minst en blogg.

Kunne ha også lagt vanlige bokmerker, men det virker litt overflødig. Det å ha fire forskjellige måter å holde oversikt over en gruppe blogger er kanskje det óg, men jeg ville prøve ut ulike applikasjoner for å oppdage hvilken passer best. Det jeg liker med å bruke Netvibes og Speed dial er at jeg kan se alle blogger med en gang; jeg kaster ikke bort tiden ved å besøke en blogg som ikke er nylig oppdatert.

Har du brukt disse eller andre måter til å ordne din digitalhverdag? Hvilken passer best for deg?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Å følge flere blogger

  1. Guttorm says:

    Flott refleksjon om det smarte arbeidsverktøyet netvibes. Eg samlar bloggane frå studiet her: http://www.netvibes.com/ghveem#Buskerud_-_Nyweb (den sida er lagt som offentleg/delt side på min netvibes).
    I tillegg kan ein jo bruka t.d. google docs, kalender, hugselister og meir på netvibes, det gjer det til ei smart startside. Kanskje ein kan ha jobbsaker på ei fane og privatsaker på ei anna fane dersom det passar ein best. Eg veit om nokre lærarar som bruker netvibessider som startsider eller utgangspunkt for undervising for elevane. Det kan jo brukast på nesten same måte som its learning om ein vil. Døme: http://www.netvibes.com/bitjungle#Velkommen

    Av alternativ kan ein kikka på symbaloo: http://edu.symbaloo.com/ (utdanningsversjonen) og igoogle: http://www.google.no/ig

  2. Synnøve Mo Bjørlien says:

    Fin blogg !Ser du allerede har erfaring med blogg. Her var det flere nyttige tips for å organisere den digitale hverdagen. Må nok følge din blogg 🙂

  3. ola says:

    Det virker! IKT-basert læring virker. Det er faktisk ikke meir komplisert enn dette, at du legger ut det du gjør og hvordan, og at andre svarer og kompletterer. Takk for tips.

Leave a Reply

